De volta para a Holanda

14 augustus 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vandaag gaan we weer terug naar Nederland. We hebben om 12.00 uur een taxi via ons hotel geregeld om tijdig op het vliegveld te zijn; ons vliegtuig vertrekt om 16.10 uur. Maar voordat ik wegga uit Rio moet ik toch 1 keer hebben hardgelopen op de Copacabana. Dus....... bijtijds eruit en om 08.00 uur richting de boulevard. Het is al een drukte van belang met veel wandelaars, hardlopers, joggers, sjokkers en zwoegers. Goed, een inspirerende omgeving: aan de ene kant het voortrazende verkeer en de andere kant het strand en de golven van de Atlantische Oceaan. Ondanks dat ik 6 weken niet heb hardgelopen lukt het me in deze ambiance om 5 km zonder stoppen in een redelijke tijd te lopen!

Na het ontbijt kopen we nog een paar Havaianas en hebben nog even tijd om, echt voor de laatste keer, een stukje over het strand van de Copacabana te lopen. Terug in het hotel checken we uit en gaan we met de taxi naar het vliegveld. Het is niet heel druk op de weg waardoor we al ruim voor 13.00 uur op het vliegveld zijn. We vliegen met Air France naar Parijs om daar over te stappen met een aansluitende vlucht naar Amsterdam. Onze stoelen in dit vliegtuig zitten ronduit ruk. De zitting is hard, nul beenruimte en een rugleuning die maar liefst 5 centimeter achterover kan. Ondanks deze ongemakken verloopt de vlucht voorspoedig en komen we op tijd aan in Parijs. We hebben 50 minuten om onze aansluitende vlucht naar Amsterdam te halen. Op zich genoeg lijkt het, maar het is enorm druk bij de bagage- en douanecontrole...... Wij redden het net om nog te boarden, 13 andere ingecheckte passagiers blijken niet op tijd te zijn en daarvan moet de bagage uit het ruim gehaald worden. Met een klein halfuur vertraging vliegen we naar Amsterdam. Dit keer blijkt mijn koffer er wel te zijn en nog eens snel ook. Uiteindelijk zitten we iets over 12.00 uur in de trein richting Zwolle. Nog voor Almere horen we dat "onze" trein niet verder zal rijden dan Lelystad ivm een sein- en wisselstoring bij Kampen. Welkom terug in Nederland! Waar je in Brazilië 6 weken zonder problemen met het openbaar vervoer reist, is het in Nederland bij de eerste de beste trein al mis. Uiteindelijk komen we rond 14.15 uur aan op station Ommen en worden we opgehaald door Gea.

De reis, de vakantie, het project Brazilië zit erop! Met een hoofd vol herinneringen en prachtige foto's kunnen we terugkijken op deze fantastische reis! Het was het dubbel en dwars waard!

Final!