Van Campo Grande naar Foz do Iguacu

8 augustus 2015 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Om 20.00 uur dus in de bus van Campo Grande naar Foz do Iguacu. Aangezien het in Brazilië al vanaf 18.00 uur donker is konden we helaas weinig van de omgeving zien. Gelukkig was er wel, goedwerkende, WIFI aan boord zodat we ons de eerste uren daarmee konden vermaken. Rond 23.00 uur de stoelen in slaapstand gezet en proberen een paar uur te slapen. Hoewel de stoelen prima zijn, komt van slapen niet zo heel veel terecht. De bus stopt geregeld om mensen in en uit te laten stappen. Ook zaten we dichtbij het toilet....... Naast de mensen die daardoor langs je heen lopen, komt er na het "flushen" een luchtje naar buiten. Het blijft dus bij korte dommel-momenten van 30-40 minuten. Om 2.30 uur hebben we nog een (sanitaire) stop bij een restaurant en kunnen we de benen even strekken. Rond 6.30 uur zien we in de buurt van Toledo een prachtige "nacer do sol" (geboorte van de zon)! Het belooft weer een prachtige dag te worden. Sowieso hebben we over het weer niet te klagen. Sinds Marjon, Sira en Olav in Brazilië zijn hebben we nauwelijks meer  bewolking gehad en schommelen de temperaturen tussen de 28 en 33 graden (ja, het is echt winter hier!).

De reis verloopt verder voorspoedig en rond 8.00 uur stoppen we bij het busstation in Cascavel. Na een korte stop rijden we weer door. Na 5 minuten stopt de bus opnieuw en iedereen die nog in de bus zit stapt uit en de bagage wordt overgeladen in een andere bus. Nadat ik in mijn beste Portugees aan de motorista/buschauffeur probeer te vragen wat de bedoeling is en of de andere bus naar Foz do Iguacu gaat, zie ik wat schrik in de ogen van de buschauffeur. Direct is al duidelijk dat deze bus niet naar Foz do Iguacu gaat. Onze bagage kunnen we weer uit het ruim van de andere bus halen en de chauffeur begint te bellen en ons te gebaren dat we in de bus moeten blijven waarmee we zijn aangekomen. Na 10 minuten vertrekken we weer met de bus en worden we teruggebracht naar het busstation in Cascavel. Hier worden we opgewacht door een mannetje die samen met de buschauffeur onze koffers naar een loket van een andere busmaatschappij brengen. Tevens brengt de busschauffeur de dame achter het loket op de hoogte van wat er moet gebeuren. Nu blijkt dus dat we op dit busstation hadden moeten overstappen........ "Onze" bus was geboekt voor 7.45 uur en (achteraf) al vertrokken voordat we in eerste instantie al op het busstation aankwamen. Waarschijnlijk hebben ze geen rekening gehouden met het uur tijdsverschil dat er tussen Campo Grande en Carcavel is. Geprobeerd werd om ons in de bus van 9.00 uur te krijgen. Helaas lukte dat ook niet meer en werd het de bus van 10.15 uur. Tsja, daar sta je dan, wetende dat er in Foz do Iguacu een gids op ons staat te wachten voor de bezichtiging van de watervallen. Als we wachten op de bus van 10.15 uur gaat dat niet meer lukken omdat de busreis 3 uur duurt. We besluiten om dan toch maar een taxi te nemen die in 2 uur naar Foz kan rijden. Gezien alle moeite die men heeft gedaan om ons op een andere bus te krijgen meld ik ons af voor de bus van 10.15 uur. Tot mijn blijde verrassing krijg ik het geld van onze bustickets weer terug! Uiteindelijk zijn we om 11.15 uur in Foz do Iguacu en staat onze gids er ook nog! Wordt vervolgd....