Pantanal III

7 augustus 2015 - Campo Grande, Brazilië

Op onze laatste ochtend in de Pantanal staat paardrijden op het programma. We vertrekken om 7.00 uur met een volle jeep naar Fazenda São João waar we rond 8.30 uur aankomen. Naast ons vieren rijden ook Karin en Jurgen paard deze ochtend, de rest maakt de wandeling die wij gisteren hebben gedaan. Hoewel niemand ooit echt heeft paard gereden, gaan we na een korte instructie van een echte Pantaneira - Braziliaanse cowboy - op pad. Ik mag het paard Alemão (het is allemaal geen toeval) bestijgen, een flinke hengst. Jurgen zat op een paard genaamd Christiano Ronaldo, een wat kleiner paard, in ieder geval kortere benen, die wel aan te zetten was voor een sprintje.

Goed, op weg met onze Pantaneira voorop en wij er in een rijtje achteraan. De paarden blijken, gelukkig, allemaal erg mak en zo rijden we in een rustig tempo met af en toe een draf door de omgeving met grasland, drasland (nattig moerasachtig) en palmbossen. Op een emu na, zien we helaas niet zoveel dieren, maar het paardrijden op zich in de ambience is al(weer) een erg mooie ervaring. In het palmbos had het paard van Sira nog wel een weigering toen we met de paarden over een dikke omgevallen palmboom moesten stappen, maar nadat Sira even was afgestapt en het paard door de cowboy met wat moeite toch over de boom was gesprongen, konden we de rit zonder problemen voort zetten. Ook Olav en Marjon, die er een beetje tegenop zagen, vonden het uiteindelijk erg leuk!
Terug bij de Fazenda lag er nog een kaaiman aan de waterkant. Hoewel we er vlak langs reden, bleef de kaaiman gewoon liggen. Blijkbaar zijn beide beesten niet bang voor elkaar.....

Na afscheid te hebben genomen van de Pantaneira en de paarden, weer 1,5 uur terug met de jeep naar onze lodge om te lunchen en onze koffers te pakken. Om 14.00 uur werden we met de jeep naar de (verharde) doorgaande weg gebracht, vanaf waar we met een mini-bus werden opgehaald om teruggebracht te worden naar het busstation (Rodovária) in Campo Grande. Vanuit hier stapten we op de nachtbus richting Foz do Iguacu waar we de volgende dag de watervallen aan de Argentijnse kant zouden bezichtigen. Kortom een strak programma! Bij het busstation werden we opgewacht door ene Gill van Discovery Pantanal. Hij regelde voor ons de bustickets, zodat wij nog even een sanitaire stop konden houden én nog iets konden eten. We hadden inmiddels alweer zo'n 350 km (4,5 uur) met de minibus gereden vanuit de Pantanal naar Campo Grande. Om 20.00 uur dus in de bus van Unesul (busmaatschappij) naar Foz do Iguacu. Een erg comfortabele bus met luxe slaapstoelen én goedwerkende WiFi! Dat moet dus lukken, 14 uur(!!) in de bus. Wordt vervolgd......